Grip op Groei

Organisatie Ontwikkeling

“It doesn’t make sense to hire smart people and then tell them what to do; we hire smart people so they can tell us what to do.”

Steve Jobs

Het fascineert me dat veel mensen die ik ken fantastische “CEO’s” zijn van hun privé-leven. Ze hebben een sociaal leven, warme relaties met familie en vrienden; ze zijn sportief en bewust bezig met gezond leven; ze maken tijd om creatief te zijn of te genieten en leren van andermans creativiteit; ze zijn meesters in het dagelijks plannen en bijsturen van al hun plannen en zijn bovendien in staat om alles financieel rond te krijgen. En vervolgens worden die talenten op het werk nauwelijks ingezet, worden managers verantwoordelijk gemaakt voor het bewaken van de resultaten en worden staf-afdelingen verantwoordelijk gemaakt voor kosten, kwaliteit, planning en creativiteit.

Werkinstructies en targets stammen uit het Tayloriaanse tijdperk waarin fabrieksarbeiders afgerekend werden op productiviteit. Deze systematiek werkt voor routinematig werk en niet voor het aanpakken en creatief oplossen van complexe problemen. Vraag twee groepen mensen om een ingewikkelde puzzel op te lossen, 1 groep met tijdstress en 1 groep zonder tijdstress, en de laatste groep blijkt significant sneller. Dan Pink houdt hier een prachtig betoog over op Ted.com. Waarom is dit belangrijk? Omdat ons werk steeds minder routinematig van aard wordt en steeds meer vraagt om creatieve oplossingen van complexe problemen.

De verandering van ons werk vraagt om een andere manier van organiseren. Een ontwikkeling naar steeds meer zelfsturing in teams en coachend leiderschap. Ik help bedrijven, in de rol van trainer / coach/ facilitator, bij het zetten van deze stappen.

Mijn inspiratie haal ik uit:

  • “Toekomstklaar”, Giles Hutchins 2016
  • “Reinventing Organizations”, Frederick Laloux 2016
  • “Verdraaide Organisaties”, Wouter Hart 2012
  • “Semco-Stijl”, Ricardo Semler 2015
  • “Cirkel van Verandering”, Steffan Seykens 2014
  • “Theory U”, Otto Scharmer 2009
  • “Seven habits of highly effective people”, Stephen Covey 2006
  • “De 5 frustraties van teamwork”, Patrick Lencioni 2009

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs over commercie en leiderschap? Meld je dan aan en blijf op de hoogte.

×
Ik meld mij aan.