Een nieuw perspectief op groei

“Leuk” als succesfactor

Leuk. Een eerste blog, een nieuwe site, een nieuw eigen bedrijf. Alles wat nieuw is is leuk, vers, fris en het voelt alsof ik het plastic beschermhoesje van mijn nieuwe leven als ondernemer af haal.

Laat “leuk” ook mijn belangrijkste drijfveer als ondernemer worden, al was het alleen maar omdat leuke dingen doen gelukkig maakt en “geluk” je hersenen 30% productiever en creatiever maakt. Althans, dat vertelt wetenschapper Shawn Achor op Ted.com en de gedachte alleen al maakt me gelukkig en creatief tegelijkertijd. Waarom zou je pas gelukkig mogen zijn als je succesvol bent? In de praktijk leggen we toch altijd de lat van succes weer hoger, met als gevolg dat je geluk van korte duur is, het kan altijd beter. Nee, het verband tussen geluk en succes blijkt omgekeerd, succes als gevolg van gelukkig zijn en niet andersom. De accountmanagers die, nadat ze hun targets hebben gehaald, de beste klantgesprekken hebben. Arjan Robben, die vlamt als nooit te voren omdat de last van zijn schouders is gevallen nadat hij de Champions League heeft gewonnen. Vorige week, de jongste Wereldkampioen Veldrijden ooit, Matthieu van der Poel, die speels als een jonge hond op de racefiets stapt en elke ronde secondes wint door de scherpte om over de hindernissen heen te jumpen, in plaats van af te stappen.

Voor mij geldt: ik heb geen Champions League of Wereldkampioen- aspiraties en desalniettemin ben ik rete-gedreven en gemotiveerd. Ik ben met name getriggerd door een blog die de Australische palliatatieve verpleegster Bronnie Ware schreef over de dingen waar haar patiënten op hun sterfbed spijt van hadden, “the top five regrets of dying”. De kern van deze top 5? Trouw zijn aan jezelf, je familie en je belangrijkste vrienden; het volgen van je dromen en durven gelukkig te zijn. Toen ik het las, dacht ik terug aan mijn deelname aan Alpe d’Huzes in 2010 en aan de prachtige wereldreis die ik maakte met mijn gezin in 2013. Prachtige herinneringen maken met mensen om wie ik geef, daar ligt mijn ambitie en geen toeval dat de blogs die ik in 2010 en 2013 schreef mijn hoofd uit knalden, ik stond “aan”.

Hoe zal ik over tien jaar terugkijken op mijn onderneming? Zullen mijn herinneringen en blogs congruent zijn met wat ik me nu heb voorgenomen voor mijn eigen bedrijf en voor de bedrijven die ik begeleid(?): Geluk als voorwaarde voor succes en niet andersom? Prachtige zakelijke herinneringen? Het zal een mooie uitdaging worden. Ik besef me terdege dat de cultuur en drijfveren van de meeste ondernemingen, mijn potentiële klanten, gericht zijn op compliance, winst en targets. Maar ja, zeg nou eerlijk, als we het vergelijken met een reis, is dan het onderweg volgen van de verkeersregels (compliance), het bereiken van je bestemming (target) en het binnen je reisbudget blijven (winst) een goede graadmeter voor een bijzondere en waardevolle reis? Anders gezegd, wat zijn de “top five regrets of dying” voor bedrijven en zijn ze dagelijks bezig met de juiste waardevolle dingen doen?

Kortom, nog voldoende werk aan de winkel………leuk!

PS De foto’s bovenaan deze site zijn van onze eigen wereldreis naar Sri Lanka, Thailand, Laos en Costa Rica

2 commentaren

  1. Oscar Honing
    19 februari 2015    

    Ik herken volledig wat Daan heeft geschreven in zijn blog. Vanaf het eerste moment dat ik contact heb gekregen met Daan spatte de energie ervan af en ben ik met hem in zee gegaan. Dat was een kleine 3 jaar geleden. Ik heb Daan voor het eerst ingehuurd om mijn team binnen de Rabobank te trainen (commerciële en telefonische vaardigheden). Tijdens zijn sessies (plenair en individueel) heeft Daan laten zien dat hij zeer goed in staat is om de connectie te maken met de medewerkers en dat hij, door zijn kennis, kunde, energie en enthousiasme, mijn team op een hoger niveau heeft gebracht. Nuttig, maar ook leuk, én, met het gewenste resultaat. Het kan dus inderdaad samengaan!

    • daantel
      19 februari 2015    

      Dank Oscar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs over commercie en leiderschap? Meld je dan aan en blijf op de hoogte.

×
Ik meld mij aan.