Een nieuw perspectief op groei

AH Moestuintje uitgebaat door bankensector Londen

Wat als het onschuldige Albert Heijn Moestuintje uitgebaat zou worden door de winstgedreven bankensector in Londen?

In een tijd van kneuterige gezinstaferelen met Albert Heijn Moestuintjes, stel ik me voor hoe het het Moestuintje-concept zou vergaan in “The City”, het financiële hart van Londen……..

Een investeerder zou het project op zich nemen en concluderen dat “Time-to-Market”, Marketing en “Return on Investment” niet optimaal zijn. Oftewel, het duurt te lang voordat het wat oplevert, het is niet populair genoeg (“ik lust geen groenten”) en daardoor levert het allemaal te weinig op. Er wordt voor veel geld expertise ingevlogen om het product genetisch te manipuleren en met succes! De nieuwe moestuin levert binnen 1 dag groenten op die zó verslavend lekker zijn dat je direct meer wilt. De lange-termijn gevolgen voor de gezondheid zijn maar door een paar knappe koppen te begrijpen, het product is simpelweg te ingewikkeld geworden. En die knappe koppen begrijpen maar al te goed dat met name jonge kinderen op lange termijn ernstige gezondheidsproblemen zouden ontwikkelen. Maar ja, omdat ze in dienst zijn van de investeerder (die inmiddels beseft goud in handen te hebben), besluiten ze de hand die ze voedt maar niet te bijten.

Ondertussen loopt het storm en de Moestuintjes zijn niet aan te slepen. Er wordt een beursgang voorbereid en het toekomstige aandeel “Moestuintje International Inc.” wordt door beursanalisten de hemel ingeprezen. De investeerder verdient een fortuin met de beursgang. Een gretige club aandeelhouders, de nieuwe eigenaars, betalen de hoofdprijs voor de aandelen en zadelen de nieuwe CEO op met slechts 1 opdracht: “Verdien ons geld terug!”. Een steeds groter wordende club verkopers gaat de boer op en ze krijgen een belangrijke opdracht mee: richt je op ouders van de allerjongste kinderen! Dat is immers de meest winstgevende doelgroep voor de groep adverteerders die zich heeft verbonden aan het Moestuintje-Multimediaplatform (Lifestyle Magazine, Website, Games, Televisieprogramma “Boer zoekt Moestuintje”). Het bedrijf groeit nog steeds als kool.

Maar dan worden de eerste kinderen ziek en steeds sterkere geruchten over gezondheidsgevaren drukken de vraag naar Moestuintje. De verkopers, inmiddels gewend aan hun bonus en luxe leven, raken in paniek. De 100-urige werkweken van de afgelopen maanden, de constante focus op nog meer winst, breken het team op. Werd eerst de slechtste 10% elk kwartaal ontslagen, nu is het de slechtste 30% die elk kwartaal wordt vervangen. Elk telefoontje naar de afdeling doet het team beven, who’s next?………

Uiteindelijk zijn ze allemaal aan de beurt. Met dank aan “De Toezichthouder” die eindelijk een knappe kop bereid heeft gevonden om voor een fractie van zijn oude salaris de overstap te maken naar de “good guys”. Hij analyseert het Moestuintje-product, keurt het af, de licentie wordt ingetrokken en de tent wordt gesloten. Eén voor één keren de Moestuinders gedesillusioneerd diep in de nacht terug naar hun vergeten gezinnen……om ‘s ochtends ruw uit hun nachtmerrie gewekt te worden:”Pappaaaaaa! De Rucola!!!!!”. De ex-Moestuinder haast zich uit bed, in paniek “dit kan niet waar zijn!”, de trap af, schuldgevoelens en vreselijke beelden van intensive cares spoken door zijn hoofd. Struikelend de woonkamer in, waar een blije zesjarige geconcentreerd een Krulpeterselie-stekje af zit te meten. Op tafel een opengeslagen Nederlands Albert Heijn Groei & Doe – boekje met de tekst:

“Wacht even, voordat je begint met lezen, wat denk je dat het allerbelangrijkste is van het hebben van een Moestuintje? Het is echt 1 heel belangrijk ding! En……weet je het al? Het is: geduld.”

En alle ongeduldige ondernemers nodig ik uit voor een goed gesprek over duurzame “Pokon”;-).

Lees ook:

De oerknal van succesvolle organisaties 

Klant-tergende Targets

Albert Heijn Moestuintje als metafoor voor ondernemen

2 commentaren

  1. Mark Imandt
    25 maart 2015    

    Interessante parallel. Al is ie wat ver gezocht.
    Interessant is natuurlijk jouw suggestie dat de betreffende verkopers nu massaal zonder baan zitten. Van de verkopers in kwestie heb ik het idee dat ze op zijn ergst een andere baan hebben, maar waarschijnlijker deze week te horen hebben gekregen dat hun riante bonusregeling is vervangen door een riant vast salaris…

    • daantel
      26 maart 2015    

      Liever “ver gezocht” dan “voor de hand liggend”, een goed verhaal zoekt de randjes op van wat geloofwaardig is, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs over commercie en leiderschap? Meld je dan aan en blijf op de hoogte.

×
Ik meld mij aan.